Historie​ De Grønne Busser...

1922
Firmaet De grønne Busser bliver etableret d.15. april af Johannes Nielsen, med busruter fra Vitten til Randers og Århus. Domicilet var i Tinning, som senere blev i Vitten og dernæst i Skjød.
Bussen eller rutebilen som det hed dengang, var en 12 prs. Ford som kørte til Århus mandag, onsdag og fredag og til Randers tirsdag, torsdag og lørdag med en daglig afgang.

1930
Ruten til Randers bliver solgt og man kan herefter koncentrere sig om at køre til Århus på alle hverdage.
Rutebilen var dengang en 14 prs. Fargo til kr. 6.000,00.

1937
Der indkøbes en ny 18 prs. Volvo til kr. 18.000,00 som kørte frem til 1949. Samme år blev der bygget ny villa og garage på Skrædder-gyden i Skjød.

1940
Krigen er kommet og der måtte skiftes fra benzin til træ. Køreplanen måtte skæres ned til hver anden dag, mange måtte helt indstille på grund af mangel på dæk og generatortræ.

En billet kostede dengang for en retur fra Skjød til Århus kr. 3,00 og fra Hinnerup kr. 2,00.​

Billedet er af en Dodge fra 1947.

Det er Johannes Nielsen der sidder bag rattet, og var den bus Vagn Nielsen startede med.

1953
Johannes Nielsen´s yngste søn Vagn Nielsen overtager ruten i en alder af 22 år, da Johannes og Doris Nielsen desværre ikke var mere.
Der var på det tidspunkt 11 afgange om ugen.

Konkurrencen var stor og den eneste by han var ene om til Århus var Skjød. Turen var dengang en ren indkøbstur. For at overleve måtte der udvides og der blev senere på året købt en ny Mercedes bus til kr. 62.000,00.

1955

Der bliver udvidet med turistkørsel, og købt en brugt DSB bus til kr. 5.500,00.

1958

Randersruten købes tilbage, men bliver dog aldrig den store succes, og nedlægges derfor i 1981.

1964
Udviklingen tager fart og der bliver bygget nyt garageanlæg med villa på Skolebakken i Skjød, samtidig bliver der etableret et garageanlæg i Hinnerup med plads til 2 busser.
1966 Strækningen Hammel-Hadsten overtages fra DSB, som ikke længere ville betjene området.

1972
Firmaet fejrer 50 års jubilæum med 6 busser og 8 chauffører. Samme år bliver der etableret faste stoppesteder i Hinnerup.

Busparken anno 1972 med 5 Scania-Vabis og 1 Leyland

En ung Vagn Nielsen bag rattet i en Scania-Vabis

1981
Der etableres trafikselskaber, da mange ruter ikke kunne overleve økonomisk, og der tegnes kontrakter, men som de af eneste af busselskaberne valgte De grønne Busser at stå udenfor.

1984
Koncessionen udløber og den kunne ikke blive fornyet, så derefter blev der indgået et kontraktsamarbejde med Århus Amt.

1985

Nyt garageanlæg opføres i Hinnerup med plads til 5 busser.​

1989
Firmaet omdannes til et I/S, bestående af Gerda og Vagn Nielsen samt Per Nielsen, Dorthe Primdal og Kim Nielsen.
Den daglige ledelse blev herefter varetaget af Vagn Nielsen og Kim Nielsen.
Samme år blev der indgået kontrakt med Hinnerup kommune om lokalbuskørslen.

1991
Garageanlægget på Samsøvej bliver udvidet så der i alt er plads til 11 busser og samme år opkøbes rute 222 Hinnerup-Randers af Poul Erik Jensen, Galten v/Hadsten med 5 busser. Den sammenlægges i året efter med rute 115 Hinnerup-Århus.

1993
X-busrute 923X Randers-Hadsten-Hammel-Silkeborg med forbindelse til Esbjerg startes op.

1994
Rute 31 og 32 Resdal - Silkeborg med 5 busser bliver købt af Aage Iversen, Resdal. Kontrakt med Silkeborg kommune indgåes. Samtidig blev Per Nielsen ansat som daglig leder af Silkeborg afdelingen.

1995
Administrationen flyttes fra Skjød til Hinnerup, hvor der bliver indrettet kontor i en del af det eksisterede garageanlæg på Samsøvej.
Samme år blev rute 33 Frederiksdal-Silkeborg med tilhørende institutionskørsel købt af Kristian Madsen, Frederiksdal.

1996
Opførelse af garageanlæg med chaufførfaciliteter og kontor på Suensonsvej i Silkeborg.

1997
Firmaet fejrer d. 15. april 75 års jubilæum med 28 busser og 38 fastansatte chauffører.

1998
Kontrakten med Århus Amt opsiges med udløb til køreplanskiftet ultimo maj måned 1999 i forbindelse med afholdelse af licitation. Vores rute 115 blev udbudt i en pakke, hvor også rute 111 og rute 117 indgik. For at have så stor en chance som mulig, bød vi på hele pakken, som vi efterfølgende vandt. Derudover bød vi på rute 314 for sig, som vi også vandt. Vi måtte dog vinke farvel til den Grønne farve da Århus Amt i deres kontrakt havde indført, at alle busser skulle være blå fremover. Farven kunne de tage fra os, men ikke navnet. Vi kunne dog stadig vise den grønne farve, da kørslen for Silkeborg og Hinnerup kommune tillod os at have egne farver.

I august måned samme år blev vores kontrakt med Silkeborg kommune opsagt med udløb til køreplanskift i august måned 1999, også i forbindelse med licitation. Vi bød på pakken, hvori vores ruter befandt sig, men måtte med stor bitterhed og skuffelse konstatere, at vi taber ruterne 31, 32 og 33 til statsejede Combus og efterfølgende må sige farvel til gode medarbejdere og kolleger.


Specialbuskørslen med 3 minibusser for Skoleforvaltningen i Silkeborg kommune fortsætter efter fornyelse af kontrakten.

I september måned flytter Per Nielsen fra kontoret på Suensonsvej i Silkeborg til kontoret på Samsøvej i Hinnerup.

Vi har på daværende tidspunkt garageanlæg i Skjød, Silkeborg, Langå og Hinnerup.
Der er 51 fastansatte chauffører og 1 mekaniker.

Busparken er på 29 busser, fordelt på flg. afd.:

Silkeborg 3 minibusser
Skjød 8 + 1 reserve
Langå 2
Hinnerup 13 + 2 reserve (heraf 2 ledbusser)

2004
Alle vores ruter under Århus amt kommer ud i en ny licitation og vi må igen hen at byde på egne ruter. Udover egne ruter, byder vi på ruterne: 114, 914X, 118, 223 og 313, som vi herefter vinder. Dette resulterer i en næsten fordobling af vognpark, personalestab og udstationeringssteder. Samme år bygges der på Samsøvej i Hinnerup nyt værksted, lager, kontor og badefaciliteter til mekanikerne, samt mødelokale. Vi opretter også et kontor i Hammel hvor Per Nielsen flytter over.

2012

Ved licitationen kommer vores ruter 117, 118 og 314 i udbud hvor vi taber rute 117 og 314. Rute 314 har vi kørt siden 1961. Vi beholder rute 118 og vinder rute 918X.

2013

Vi har vores rute 111, 114, 115, 124, 200, 223 og 914X i udbud og taber ca. 1/3 af vores vognpark og chaufførstab til to udenlandske statsejede selskaber. Et meget trist kapitel i De grønne Bussers 91 årige historie. Rute 115/200 var ruten som firmaet er startet op med.

Vi beholder rute 114, 124 og 914X.

01. juli vælger Vagn Nielsen at gå på en meget velfortjent pension efter mere end 60 år som vognmand.

2018

Der foretages generationsskifte, og firmaet tegnes nu af Per og Kim Nielsen

​Der indkøbes Scania bus malet i den grønne farve til turistkørsel 

​​

Busparken er nu på 55 busser fordelt på flg. afdelinger:

Hammel 8 busser
Hinnerup 15 busser (heraf 2 ledbusser)
Randers 10 busser
Silkeborg 21 minibusser

Viborg 2 busser

Administration
Hammel: 3 medarbejdere
Hinnerup: 2 medarbejdere

Værksted

Hinnerup: 3 mekanikere + 1 garagemand og 1 fejepige

Hovedkontor

De Grønne Busser


Samsøvej 3

8382 Hinnerup

Telefon: 86-912929 

Mail: dgbus@dgbus.dk

​Hammel afdeling

De Grønne Busser


Vestergade 16

8450 Hammel 

Telefon: 44-912929

Mail: dgbus@dgbus.dk

Værksted

​De Grønne Busser

Samsøvej 3

8382 Hinnerup

​Telefon: 86-912929

Mail: vaerkstedet@dgbus.dk